Potrivit companiei poloneze de cercetare PMR, declinul din piata locala a constructiilor vine ca urmare a performantei scazute din sectorul infrastructurii, care a scazut anul trecut cu aproape 23%. Scaderea puternica a segmentului infrastructurii nu a putut fi insa contrabalansata de evolutia favorabila din rezidential, care a cunoscut o crestere de circa 8% sau de aproape 5% a performantei pe segmentul non-rezidential.
Atat in 2013 cat si anul trecut, industria constructiilor din Romania a continuat sa sufere, in cea mai mare parte din cauza scaderii suportului financiar venit din partea sectorului public, ca urmare, mai ales, a factorilor de natura politica.
In cursul anului trecut, piata constructiilor din Romania a fost sustinuta in special de lucrarile rezidentiale precum si cele non-rezidentiale, bazate in mare parte pe o revenire a consumului si o accesibilitate mai usoara la creditare. De cealalta parte, investitiile in infrastructura nu au putut tine pasul cu evolutia sectorului rezidential si non-rezidential, asta mai ales din cauza scaderii investitiilor. Conform datelor publicate de catre PMR, 38% din totalul investitiilor in sectorul constructiilor. Investitiile in piata de profil au fost urmate de catre sectorul rezidential, care a reprezentat circa 36% din total in piata, in timp ce diferenta ramasa, de 26%, a fost reprezentata de investitiile in zona de retail si spatii industriale.
La inceputul acestui an, Guvernul a aprobat mai multe schimbari legislative menite, intr-o anumita masura, sa influenteze pozitiv activitatea sectorului constructii in urmatorii ani. Astfel, printre cele mai importante decizii care ar putea readuce apetitul investitilonal se numara cresterea activitatii de constructii hoteriere, influentata de decizia autoritatilor de la reduce TVA de la 24%, la 9% pentru serviciile de turism.
Totodata, Taxa pe Valoare Adaugata va scadea la toate produsele alimentare tot de la 24%, la 9%, si nu doar la cinci produse esentiale, lucru care ar putea spori consumul si poate conduce la investitii mai mari in sectorul de retail.
In plus, tot la debutul lui 2015, Ministerul Transporturilor a anuntat o strategie ambitioasa de dezvoltare pe segmentul infrastructurii pana in 2030, care va presupune constructia a sute de kilometri de autostrazi si drumuri express in toata tara. Tot ca parte a planului de dezvoltare in sector, Guvernul Romaniei a bugetat cu 20% mai multe fonduri pentru garantiile privind proiectul Prima Casa, unul dintre motoarele care a stimulat achizitia de apartamente sau case prin intermediul unui ajutor financiar asigurat de stat.
Sursa: wall-street.ro