O lege cu potential de transformare majora a pietei imobiliare a fost astazi aprobata tacit de catre Senat. Proiectul, care mai trebuie sa treaca prin filtrul Camerei Deputatilor si al Presedintelui Romaniei pentru a intra in vigoare, prevede noi responsabilitati si obligatii pentru dezvoltatorii imobiliari, dar si reglementarea mult mai stricta a modului in care se promoveaza catre public cladirile si ansamblurile rezidentiale.
Va prezentam mai jos cele mai importante prevederi ale legii, iar pentru textul legislativ complet puteti accesa acest document: https://www.senat.ro/Legis/lista.aspx?nr_cls=L381&an_cls=2019
1. Orice proiect imobiliar va trebui sa fie inregistrat la ANL
Inainte de a demara promovarea sau orice actiune de informare a publicului despre un nou proiect rezidential, dezvoltatorii vor trebui sa il inregistreze la ANL. Cu aceasta ocazie, se va intocmi un dosar cu informatii amanuntite despre cladirea ce va fi dezvoltata, despre istoricul companiei, dar si lista ferma de preturi si unitati disponibile - inclusiv locurile de parcare.
2. In urma inregistrarii la ANL, fiecare proiect va avea o pagina dedicata pe site-ul institutiei, in cadrul careia se vor face publice informatii legate de stadiul constructiei, preturi, listele de unitati disponibile si alte informatii relevante.
Practic, publicitatea dezvoltatorului va trebui sa oglindeasca indeaproape informatiile prezentate in cadrul paginii dedicate ANL. Acest aspect are potentialul de a transforma radical relatiile dintre dezvoltatori, agentii imobiliare si furnizorii de servicii de publicitate.
3.Sumele incasate de dezvoltatori din partea clientilor (in cazul rezervarilor, platilor in avans etc.) vor trebui sa fie depuse in cuantum de 50% intr-un cont bancar separat.
Aceste sume vor fi accesibile ulterior dezvoltatorilor doar in anumite conditii.
4. Asociatia de Proprietari va trebui sa fie infiintata in termen de cel mult 6 luni
Nu este clar in textul actual de lege daca este vorba despre 6 luni de la inregistrarea la ANL sau de la finalizarea constructiei sau vanzarea integrala a apartamentelor.
5. Publicitatea realizata pentru proiect va fi mult mai atent reglementata
Se introduc concepte precum vanzare agresiva sau stimularea financiara a cumparatorilor, acestea fiind sactionate odata cu intrarea in vigoare a noii legi. Nu se definesc insa foarte bine tacticile de promovare sau vanzare care ar putea fi etichetate drept agresive. Printre exemplele date sunt sugerarea unei cresteri pe viitor a preturilor sau ofertele menite sa produca o decizie imediata de cumparare.
6. Santierele vor trebui sa respecte reguli de protectie in cazul vizionarilor cu potentiali cumparatori, dar si sa ofere accesibilitate pentru persoanele cu dizabilitati.
7. Nu vor mai fi posibile rezervari sau plati in avans mai mari de 10% din valoarea imobilului.
In lipsa unei promisiuni de vanzare autentificate, taxele de rezervare vor trebui sa fie mai mici de 10% din valoarea imobilului rezervat.
8. Dezvoltatorii vor fi obligati sa acopere in avans asigurarea imobilului
Aceasta va fi ulterior transferata catre asociatia de proprietari.
9. Nu vor mai putea sa existe abateri majore de la termenii asumati in promisiunea de vanzare (pret final, termen de predare, suprafete utile finale etc.) fara despagubirea cumparatorului.
Aceste despagubiri pot ajunge pana la 20% din valoarea imobilului.