Industria locală de mobilă este direct legată de evoluţia sectorului rezidenţial. Locuinţele noi livrate într-un an înghit mare parte din producţia de mobilier. În 2014, au fost terminate 42.589 de locuinţe noi la nivel naţional, în scădere cu 998 de unităţi faţă de anul anterior, conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Efervescenţa cu care sectorul imobiliar a început anul, cu o serie de proiecte rezidenţiale noi începute pe piaţă sau reînviate din categoria celor promise înainte de criză, determină producătorii de mobilier să îşi reia activitatea de extindere.
Antreprenorul Alexandru Rizea a văzut în anii de criză oportunitatea de a-şi extinde reţeaua de magazine Lem’s prin care se vând produsele fabricii Lemet din localitatea prahoveană Brebu. El a investit, în ultimii cinci ani, circa 50 mil. lei în dezvoltare, ajungând la 81 de magazine Lem’s şi 19 magazine partenere.
Chiar dacă piaţa în care activează a stagnat în ultima perioadă, afacerile lui Rizea s-au majorat prin redistribuirea cotelor de piaţă deţinute de concurenţii săi, în mare parte antreprenori locali, şi a ajuns la sfârşitul lui 2014 să înregistreze o pondere de 7,6% din totalul pieţei de mobilă, în creştere cu 150% faţă de cota din 2009.
Vânzările reţelei de magazine Lem’s s-au ridicat la 255 mil. lei în 2014, în creştere cu 10% faţă de anul precedent, iar marja de profit net cu care lucrează este de 5%-7%. Pentru acest an, Rizea îşi propune un avans similar al rulajului. Aşteptările sale se bazează pe creşterea suprafeţelor magazinelor din reţea, care în prezent au un spaţiu de vânzare de peste 66.000 mp, şi pe optimismul arătat la finalul anului trecut de consumatorii români.
„Creşterile uşoare din piaţa imobiliară ar putea încuraja vânzările de mobilier, deci s-ar putea să vedem o cerere mai mare. Este posibil ca pe termen scurt unii retaileri să crească preţurile la mobilier, dar nu cred că este strategia câştigătoare în contextul pieţei actuale“, precizează Alexandru Rizea.
Sursa: capital.ro