Activitatea din sectorul rezidential din Cluj si Bucuresti, cele mai mari doua orase si economii din Romania, este similara cu ceea ce se intampla in piata in anul 2007, inainte de criza financiara, cand proiecte mari pe piata rezidentiala se aflau in plin proces de dezvoltare.
Acest lucru este observat inclusiv de marii jucatori din piata producatorilor de materiale de constructii, Cemacon, al doilea cel mai mare producator de blocuri ceramice din Romania, sustinand ca asistam la un climat similar cu ce s-a intamplat in acea perioada.
“Climatul in piata este diferit de la o zona la alta. In Cluj si Bucuresti este o efervescenta ca in 2007. In Cluj si in Capitala putem vorbi despre un nou boom in constructii. In celelalte regiuni ale tarii piata a cunoscut o crestere ponderata”, spune, Liviu Stoleru (foto cover), director general si presedinte CA in cadrul Cemacon SA (CEON).
Potrivit acestuia, piata de zidarie va consemna in acest an o evolutie similara cu ceea ce s-a intamplat si anul trecut la nivel de piata, continuand ritmul de dezvoltare.
“Pe piata de zidarie estimam ca in acest an sa se pastreze ritmul de anul trecut, cand industria de profil a inregistrat o crestere de 10%, cu o crestere mai accentuata pe segmentul de zidarie rosie (caramida – n.red) decat pe zidarie alba (BCA – n.red). Anul trecut, piata de zidarie rosie s-a ridicat la 78 milioane de euro, iar in acest an ar urma sa depaseasca 85 de milioane de euro. (…) Consumul de caramida a crescut. Peste 65% din zona Transilvaniei consuma caramida, in Banat situatia este relativ similara. Sudul si sud-estul sunt regiuni dominate de BCA. Chiar si asa, Bucurestiul este o piata in care predomina caramida”, a mai precizat managerul Cemacon.
Intrebati despre legea “Darii in plata”, “sperietoarea” pietei rezidentiale, oficialii Cemacon sustin ca pana la adoptarea se va ajunge la un consesns intre autoritati, banci si viitorii clienti.
“Legea darii in plata face ca bancile sa devina aricioase, cee ce conduce la o scadere a cererii de creditare. Noi ne asteptam ca aceasta lege sa fie usor negociata. Va fi o chestiune negociabila, nicidecum nu se poate vorbi despre un blocaj. Autoritatile si institutiile financiare vor gasi solutii. Este adevarat ca bancile trebuie sa isi ia masurile de protectie. Suntem in mijlocul unui proces de negociere”, a spus Daniel Sologon, directorul financiar Cemacon.
Producatorul de blocuri ceramice din Cluj detine in prezent doua facilitati de productie care functioneaza la capacitate maxima, lucru neobisnuit pentru activitatea unui jucator din piata producatorilor de materiale de constructii, o piata in care dupa venirea crizei a scazut enorm activitatea in fabrici.
“Avem o pozitie foarte buna in piata. Acum suntem o companie sanatoasa si puternica, avem o performanta operationala deosebita. Din pacate, in ciuda depasirii impasului financiar, nu putem face proiectii mai lungi de 2016. Va fi un an strategic si deosebit de important pentru noi. In 2015 am inchis procesul de restructurare, iar pana la finalul anului 2016 analizam oportunitatile. Dupa gustul nostru si competenta ne-am dezvolta accelerat, dar sunt anumite etape pe care nu le putem arde. (…) Am ajuns la capacitate maxima. Daca nu ne asumam decizia riscanta cu repornirea activitatii la fabrica din Zalau, nu am fi inregistrat o crestere in 2015. Functionam la capacitate maxima cu ambele fabrici”, au mai precizat oficialii companiei.
Principala strategie a companiei in acest an va fi aceea de consolidare a cotei de piata de anul trecut, insa Cemacon mizeaza pe un avans considerabil mai mic fata de rata de crestere din ultimii ani.
“Vrem sa consolidam cresterea cotei de piata de anul trecut de 18% pe care o detinem. Am finalizat 2015 cu 18% si estimam o crestere a pietei de caramida de 10%, iar cresterea afacerii este estimata tot la 10%”. In ciuda unor cresteri de peste 20% in anii anteriori, noi am atins un maximum in productie”.
In 2016, Cemacon isi propune cresterea cifrei de afaceri cu minimum 10%, consolidarea cotei de piata, valorificarea activelor neproductive detinute, continuarea strategiei de imbunatatire a portofoliului si a ofertei comerciale.
Sursa: wall-street.ro