La finele anului trecut, stocul național de spații comerciale moderne a ajuns la circa 4,2 milioane de metri pătrați – din care doar 56% reprezintă facilități de tip mall.
Datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox relevă că dezvoltatorii au livrat anul trecut aproximativ 100.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne, din care 80% au fost reprezentate de parcuri de retail. Printre orașele care au beneficiat de astfel de investiții se numără Bucureștiul și Timișoara, dar și Piteștiul, Turda, Baia Mare, Slatina sau Miercurea Ciuc. „Livrările vor crește semnificativ în 2023, în condițiile în care în prezent peste 230.000 de metri de pătrați spații de retail sunt în construcție și au ca termen de livrare finalul anului, reprezentând un maxim al ultimilor șase ani”, notează reprezentanții companiei.
De la parcuri de retail, din nou la malluri
În ultimul trimestru din 2022 au fost livrate proiecte de retail cu o suprafață cumulată de 20.000 metri pătrați, astfel încât stocul național de spații comerciale moderne se situa la finalul anului trecut la nivelul de 4,2 milioane de metri pătrați – din care 56% reprezintă facilități de tip mall, 38%, parcuri de retail și 6%, galerii comerciale.
Consultanții Cushman & Wakefield Echinox punctează că, după o perioadă de câțiva ani în care atenția dezvoltatorilor s-a îndreptat în mod preponderent către parcurile de retail, acestea din urmă cumulând peste 80% din noile livrări, în următorii trei ani activitatea de dezvoltare urmează a fi dominată de proiectele de tip mall. Asta în condițiile în care dezvoltările din cea din urmă categorie reprezintă mai mult de 60% din totalul spațiilor noi programate spre livrare la nivel național, până în 2025.
„Anul 2022, dar și planurile pe care dezvoltatorii le au pentru următorii trei ani, reprezintă încă o dovadă că retailul tradițional va continua să ocupe un loc esențial în peisajul imobiliar, în primul rând pentru că mall-urile, parcurile de retail sau galeriile comerciale nu mai înseamnă doar un loc în care poți face cumpărăturile. Acestea asigură ecosistemul perfect pentru brandurile noi care doresc să intre pe piață, dar și pentru ca cele prezente deja să își adapteze politicile de vânzări la modificările de consum ale clienților. De asemenea, clienții au acces imediat la produsele pe care și le doresc, în timp ce dezvoltările de astfel de proiecte contribuie direct și indirect la bunăstarea comunității prin investițiile în infrastructură realizate, prin crearea de locuri de muncă, dar și prin taxe și impozite.”
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox
Piața locală rămâne atractivă
Potrivit datelor companiei de consultanță, aproape 600.000 metri pătrați de spații comerciale moderne se află în prezent în diferite stadii de construcție, acestea urmând a fi livrate în perioada 2023-2025. Aproximativ 40% din această suprafață ar putea fi construită până la finalul anului, potrivit datelor comunicate de dezvoltatori. „Prime Kapital - MAS Real Estate, NEPI Rockcastle, Scallier, AFI Europe sau Oasis rămân printre cei mai activi dezvoltatori de astfel de proprietăți pe termen scurt și mediu, fapt ce arată că piața locală rămâne atractivă chiar și în condițiile presiunilor macroeconomice. Pe de altă parte, apetitul general pentru consum al românilor a încurajat noi retaileri, precum Primark, Popeyes, TEDi sau HalfPrice, să intre în România și să-și deschidă primele magazine în 2022”, conchid consultanții Cushman & Wakefield Echinox.