Meniu Anunt
15-11-2013

Criza i-a invatat sa fie eficienti: Ce fac proprietarii de birouri pentru a reduce costurile

share:

Criza i-a invatat sa fie eficienti: Ce fac proprietarii de birouri pentru a reduce costurile
Criza i-a invatat pe proprietarii cladirilor de birouri sa fie eficienti in administrarea cladirilor. Concurenta dintre acestia se reflecta nu doar in negocierea chiriei.

„Din 2008 pana in prezent o serie de proprietari au revizuit contractele cu furnizorii de servicii si au reusit sa coboare cheltuielile cu 20- 30%. Altii, chiar daca nu scad costurile, lupta ca macar sa le mentina la acelasi nivel, in conditiile in care facturile la utilitati (gaze, curent electric) au crescut si in aceasta toamna ”, a declarat Alexandru Petrescu.

Inainte si dupa criza

Inainte de criza, toate scumpirile serviciilor (paza, curatenie, reparatii etc.), dar si ale utilitatilor se rostogoleau imediat in facturile de intretinere a cladirilor, ca un bulgare de zapada, cel care suporta fiind chiriasul.
Astazi, proprietarul are o mai mare empatie cu acesta si este atent si la acest aspect, incercand sa fie competitiv pe piata si printr-un cost al intretinerii tinut sub control. Proprietarii au fost nevoiti sa renegocieze cu furnizorii de servicii si utilitati si sa reduca multe din aceste costuri.

De exemplu, in 2007, multi proprietarii  de spatii in business center au semnat contracte de inchiriere in care erau prevazute costuri de intretinere de 3 euro/mp/luna, tarif care apoi la prima regularizare (din cursul lui 2008) a fost majorat  la 4,5 - 5 euro/mp/luna.

In toamna lui 2012, un astfel de tarif de 4,5-5 euro/mp/luna la intretinere il percep doar cladirile de clasa  A++, avand facilitati de spatii de primire generoase, numeroase zone de servicii integrate (spatii comerciale, lobby bar, cafenea) etc.

Ce includ cheltuielile de intretinere

Cand alege un sediu un chirias nu trebuie sa se informeze insa doar asupra nivelului cheltuielilor de intretinere, ci si la ce includ acestea. De ce? Pentru ca doua cladiri pot avea acelasi nivel al cheltuielilor –de exemplu situat la 3,5 euro/mp/luna, dar una dintre ele sa aiba incluse unele servicii, iar cealalalta nu, sa fie platite separat.

„Variatiile semnificative in cuantumul cheltuielilor de intretinere de la o cladire la alta trebuie analizata si prin prisma includerii sau nu a consumului de utilitati in aceste valori (cele mai importante fiind electricitatea si gazul aferent incalzirii si racirii spatiului inchiriat si cotei de spatii comune aferente”,  spune Alexandru Petrescu, manager. Sursa dailybusiness.ro