În 2022 și în primul semestru al acestui an, mulți români s-au plâns de facturile mai mari la energie, în condițiile în care cheltuielile la acest capitol s-au majorat, în unele cazuri, și cu 100% față de aceeași perioadă a anului anterior. Costurile cu utilitățile au urcat mult sau foarte mult în ultimele 12 luni, consideră peste 95% dintre românii care au participat la un sondaj derulat de CIS Gaz, una dintre cele mai importante companii românești active în industria gazelor naturale, în rândul a 1.383 de respondenți la nivel național. Totodată, peste 82% dintre respondenți au declarat că facturile din iarna 2022-2023 au fost cu cel puțin 25% mai mari decât cele din iarna anterioară, iar aproape 80% susțin că impactul acestor majorări asupra bugetului familiei a fost puternic sau foarte puternic.
Citește și:
În acest context, aproape 37% dintre cei intervievați atrag atenția că investițiile în infrastructura energetică a țării ar avea un impact major în reducerea facturilor pentru populație, în contextul în care 64% dintre subiecți își asigură încălzirea cu centrală proprie, pe gaze naturale. Printre măsurile care ar trebui luate pentru a atenua impactul facturilor la nivelul populației, în afară de îmbunătățirea infrastructurii, se numără și investițiile pentru o mai bună izolare a locuințelor (44,3%), care ar duce la creșterea eficienței energetice, dar și acordarea de ajutoare suplimentare pentru instalarea unor panouri solare (33,7%).
Citește și:
Pentru a face față costurilor ridicate, aproape 50% dintre români spun că au redus temperatura din case, în vreme ce 38,6% au tăiat din bugetele alocate altor cheltuieli, iar peste 24% au făcut investiții pentru a reduce pierderile de energie ale locuinței.
Încălzirea (52,6%) și electrocasnicele mari (30,2%) sunt considerate de către români cele mai mari consumatoare de energie din casa lor, iar cele mai mari pierderi de energie ar avea loc prin ferestre, uși (32,5%) și pereți (27,8%).
Sondajul CIS Gaz privind percepția românilor asupra problemelor sistemului energetic a fost desfășurat, la nivel național, în iunie 2023 prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.383 de utilizatori de internet din România. Puțin peste 50% dintre participanți sunt bărbați, peste 48% au vârsta de cel puțin 45 de ani, iar peste 86% locuiesc în mediul urban.
Citește și: