După ce marile oraşe din ţară au fost înţesate de malluri şi parcuri de retail, consultanţii imobiliari se aşteaptă ca, pe termen mediu, atenţia investitorilor să fie direcţionată spre oraşele de rangul trei. După modelul polonez, parcurile de retail de dimensiuni reduse ar putea deveni formatul preferat al dezvoltatorilor, consideră consultanţii DTZ Echinox.
Stocul spațiilor moderne de retail din România a depășit 3 milioane mp la finalul primului semestru; 60% din stoc este reprezentat de malluri, 25% de parcuri de retail și 15% de galerii comerciale.
Vânzările cu amănuntul au crescut cu 4,8%, în primul semestru al anului, față de aceeași perioadă din 2014. Creșterea a fost stimulată de vânzările de produse alimentare care au crescut cu 11,5% față de anul precedent, vânzările nealimentare rămânând stabile, se arată într-un studiu al DTZ Echinox.
Principalii retaileri de FMCG au continuat să-și mărească rețeaua în prima jumătate a anului, Profi fiind cele mai activ, cu 40 de supermarketuri și magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland, Auchan și Carrefour și-au extins rețeaua locală cu o unitate fiecare. La sfârșitul primului semestru din 2015, Kaufland operează 103 hipermarketuri în România, lanțul de hipermarketuri Auchan are 33 de unități și Carrefour operează 28 de hipermarketuri.
Odată cu deschiderea Mega Mall din Bucureşti și a Coresi Shopping Resort din Braşov, singurele malluri inaugurate în prima parte a anului, o serie de retaileri de fashion și-au lărgit rețeaua. Pe parcursul primului semestru, Inditex a fost cel mai activ retailer pe segmentul fashion. Grupul spaniol a deschis zece unități noi, ajungând la sfârșitul lunii iunie la o rețea de 108 magazine. Cel de-al doilea retailer de modă activ a fost grupul polonez LPP, cu şase noi magazine deschise. LPP opera 21 de magazine în România, la finalul lunii iunie, conform datelor DTZ Echinox.
„Interesul noilor retaileri a crescut semnificativ față de perioada similară a anului trecut. În consecință, un număr ridicat și diversificat de brand-uri a intrat pe piața din România în primul semestru din 2015. Bucureștiul continuă să fie destinația principală pentru deschiderea primului magazin din România“, precizează autorii studiului citat.
Densitatea spațiilor moderne de retail din România la mia de locuitori este de 151 mp, iar Bucureștiul, cu un stoc de 1 milion mp, are o densitate de 537 mp de retail modern la mia de locuitori.
Sursa: capital.ro