România revine pe harta retailerilor: după o perioadă de doi ani de relativă acalmie, pe fondul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața locală.
În prima jumătate a anului în curs, piața autohtonă de retail a înregistrat un volum limitat de livrări, în această perioadă fiind finalizate doar două proiecte, ce însumează aproximativ 27.000 de metri pătrați, potrivit unui raport de piață realizat de compania de consultanță Colliers. România a ajuns, astfel, la un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați – din care peste 2,7 milioane de metri pătrați sunt în malluri, iar restul, cu precădere în parcuri de retail.
În perioada analizată, singurele inaugurări din prima jumătate a anului au fost extinderea proiectului Colosseum Mall (16.500 de metri pătrați) din nord-vestul Bucureștiului și finalizarea noului Funshop Park Timișoara (10.800 de metri pătrați), un parc de retail deținut de dezvoltatorul polonez Scallier, nume relativ nou pe piața locală. A doua jumătate din 2022 se anunță însă mai activă, cu aproximativ 120.000 de metri pătrați de noi proiecte de retail finalizate, notează consultanții Colliers. Totuși, aceștia nu exclud posibilitatea ca unele dintre aceste proiecte să fie amânate până în prima parte a lui 2023, mai ales dacă dezvoltatorii întâmpină anumite provocări în procesul de construcție sau de închiriere.
Marile orașe atrag peste jumătate din totalul de spații moderne
În momentul de față, peste 60% din suprafața totală de retail modern este concentrată în primele 10 cele mai mari orașe (peste 200.000 de locuitori), deși reprezentanții Colliers se așteaptă ca decalajul să se reducă odată cu livrarea proiectelor anunțate pentru următorii 2 ani, majoritatea fiind parcuri de retail în orașe mici și mijlocii.
„Momentan sunt peste 100.000 de metri pătrați de noi proiecte de retail care vor fi livrate în a doua jumătate a anului, însă pe termen mediu încep să prindă contur și proiecte mai mari. Totuși, chiar și cu aceste noi livrări de proiecte de retail care ar putea începe să depășească 200.000 de metri pătrați pe an, România, cu cei peste 4 milioane de metri pătrați de centre comerciale și parcuri de retail, rămâne o piață cu o ofertă subdimensionată. Și asta în comparație cu țările din Europa Centrală și de Est, mult in urma țărilor din Europa de Vest. Pentru un nivel de consum similar cu cel din Cehia și Polonia, stocul modern de retail pe cap de locuitor din România este de două ori mai mic decât cel din Cehia și cu peste 40% mai mic decât cel din Polonia.”
Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency, Colliers
Avansul comerțului electronic a încetinit
Analizând structura consumului, analiza Colliers relevă că vânzările de îmbrăcăminte și încălțăminte au accelerat în prima jumătate a acestui an, iar achizițiile de diverse produse electronice și electrocasnice au avut o evoluție bună. Pe de altă parte, categoria articolelor destinate renovării, modernizării sau amenajării locuinței a cunoscut o stabilizare în ultimele trimestre, influențată de faptul că piața rezidențială a atins un nou maximum în materie de vânzări. Pe de altă parte, și comerțul electronic a consemnat un avans, chiar dacă ritmul de creștere a încetinit, acesta situându-se în prezent doar ușor sub nivelul din 2021. „În ansamblu, chiar dacă vânzările retailerilor de produse nealimentare pentru unele segmente ar putea stagna sau trece pe o pantă descendentă în a doua jumătate a anului, profitabilitatea retailerilor din România este una dintre cele mai bune din Uniunea Europeană”, subliniază oficialii companiei.
„În ceea ce privește cererea, este important de remarcat faptul că în centrul redresării economice din România în perioada post-pandemică a fost consumul robust, și, din fericire, vedem în continuare rezultate bune. Acest climat este rezultatul pieței foarte dinamice a forței de muncă, unde numărul total de angajați din economie este deja peste nivelul de dinaintea pandemiei încă de la începutul lui 2022. Totuși, deși este îmbucurător că salariile au accelerat în termeni nominali, în termeni reali, acestea se situează ușor sub rata inflației de ceva timp. Iar dacă activitatea economică va încetini din cauza evoluțiilor din alte țări, acest lucru va duce, la rândul său, la o creștere mai lentă a salariilor, chiar dacă dinamica prețurilor rămâne ridicată. De asemenea, vânzările de produse nealimentare ar putea să se stabilizeze în a doua jumătate a anului, dar scenariul nostru de bază pentru economia României nu presupune o cădere bruscă.”
Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency, Colliers
Piața locală, atractivă pentru retaileri și în anii ce urmează
Randamentele mari pe care le oferă piața locală comercianților, plus redresarea rapidă din ultimele luni a vânzărilor de produse nealimentare, una dintre cele mai rapide din UE, au repus România pe harta retailerilor. După o perioadă de doi ani de liniște în contextul pandemiei, anul 2022 a fost marcat de o serie de noi intrări pe piața românească, cu o diversitate de branduri care fie și-au deschis primul magazin în prima jumătate a anului, fie au anunțat deschideri noi în viitorul apropiat, branduri printre care se numără și Primark, Bath & Body Works, Foot Locker sau TEDi.
Gradul de neocupare din centrele comerciale rămâne relativ scăzut în majoritatea cazurilor, la nivelul unei singure cifre, iar marile centre comerciale dominante au acum puține spații disponibile. În ceea ce privește chiriile, deși nivelul de bază a rămas neschimbat, iar proprietarii au fost nevoiți să acorde unele reduceri, în special în 2020, dar și în 2021, situația a revenit treptat la normal. Cu toate acestea, chiriile procentuale anuale, calculate în raport cu nivelul de vânzări ale retailerilor, rămân încă ușor sub nivelurile înregistrate înainte de pandemie, cu până la 5% sub acel nivel, în medie.
Dat fiind că pe piața noastră este încă prezent un număr relativ limitat de branduri față de celelalte țări din regiune, acest context intern asigură încă o concurență limitată între retaileri și poate fi o explicație de ce România oferă unele dintre cele mai mari medii de vânzări din Uniunea Europeană. Prin urmare, consultanții Colliers se așteaptă ca piața din România să rămână în continuare atractivă și să vedem noi branduri intrând pe piață în următorii ani.
Sursă foto: Pixabay.com