Tehnologia este astazi parte din viata noastra, iar viitorul va fi unul dedicat inovarii in procesele necesare imbunatatirii acesteia, in asa fel incat viata noastra sa devina din ce in ce mai simplu de gestionat, in vremurile in care suntem invadati cu informatii. Cum ne vor influenta viitoarele tehnologii, ce industrii vor avea de castigat si care vor fi solutiile care ne vor schimba radical modul de a trai si de a gandi, aflam in prezentarea de mai jos!
Oamenii si tehnologia evolueaza in aceeasi directie, iar aceasta conduce spre o eficientizare a activitatilor din toate domeniile. Se intampla acest lucru mai ales in sectorul industrial, acolo unde are loc dezvoltarea de solutii, produse si mecanisme necesare imbunatatirii proceselor si care, in final, conduc la costuri mult mai reduse cu energia, cu personalul si cu intreg lantul care beneficiaza in final de aceasta.
Gigantii din diferite domenii vorbesc deja despre intrarea intr-o noua etapa a dezvoltarii industriale, care ajunge, astfel, la nivelul 4.0, in care robotii vor lua treptat, dar sigur, locul fortei umane de lucru, iar “creierele” vor fi in spatele calculatoarelor si vor controla toate activitatile din marile fabrici si uzine.
Cum Internetul a influentat intr-un mod definitoriu cum am ajuns sa intreprindem diferite activitati in prezent, asa se va intampla si in viitor, mai ales in cazul facilitatilor de productie, care vor conduce la imbunatatirea proceselor de fabricatie, a reducerii timpilor de livrare si obtinerii unor rezultate apropiate de perfectiune, lucru datorat in cea mai mare parte diminuarii numarului de angajati si a erorilor umane in procesul de productie.
Acest lucru se va traduce printr-o siguranta crescuta ca un produs sau echipament achizitionat se va apropia de perfectiune si nu vor exista erori de calcul sau defecte de functionare.
“Suntem in cea de-a patra revolutie industriala, cea a dispozitivelor mobile si a interconectarii, si a ceea ce astazi reprezinta The Internet of Things, care este prognozata sa devina o realitate in urmatorii 20 de ani. Totul se va schimba in productie in urmatorii ani, doar ca parcursul este mai greu. (…) Software-ul poate revolutiona industria. Cand vorbim despre productie ne asteptam si ca slujbele sa se schimbe. (…) Practic vorbim despre o reducere a timpului in care un produs ajunge pe piata, prin cicluri de inovatie mai scurte si volume de date mult mai mari, dar si despre o crestere a flexibilitatii – prin productie individualizata. Toate acestea fac parte dintr-un proces firesc care se va instala in perioada urmatoare si care va schimba complet viitorul industrie”, a declarat Bernhard Keinlein, process industries and drivers, country division lead Siemens Austria, in cadrul unei intalniri cu presa la Cluj, in prima parte a anului trecut.
Despre viitorul fabricilor a vorbit si George Costache, CEO al Siemens Romania, care apreciaza ca productia nu va mai presupune masini cenusii controlate de oameni in salopete patate sau nu de ulei.
“Fabricile vor fi un fel de farmacii pustii. Locurile de munca nu vor mai fi in fabrici sau sedii de birouri. Noi vedem birourile pline de ingineri, testeri, designeri, specialisti IT si alte functii similare. Centrul atentiei noastre trebuie sa se indrepte spre inovatie si dezvoltare”, a punctat seful Siemens Romania.
O consecinta a revolutiei tehnologice a fost si lansarea unor solutii alternative pentru constructii, care au devenit tot mai populare in randul dezvoltatorilor imobiliari. Este vorba despre imprimarea 3D a caselor, o tehnologie pe care au implementat-o deja chinezii pe mai multe proiecte si care s-a dovedit extrem de utila prin reducerea considerabila a costurilor.
In ciuda faptului ca tehnologia se afla la inceput de drum si costurile actuale sunt ceva mai piperate, exista cu siguranta mult loc de imbunatatire, dar este de asteptat ca in anii urmatori sa vedem din ce in ce mai multe utilaje gigant care toarna betoane sau dezvoltatori care apeleaza la aceste solutii, la baza fiind vorba despre costuri si timpi de executie scazuti, dar si de o siguranta sporita in procesul de constructie.
Daca in China si in Egipt au fost deja imprimate 3D case care pot fi locuite, in Dubai a fost inaugurat primul proiect de birouri in care angajatii isi pot desfasura activitatea, un proiect realizat intr-un timp record.
O veste buna vine si din Romania, acolo unde o echipa de studenti de la Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti isi propune sa aduca prima astfel de solutie si sa inceapa proiectarea de case si proiecte de anvergura si in Romania.
Migratia spre solutii de energie verde sau alternativa a devenit principala grija a dezvoltatorilor de proiecte imobiliare in ultimii ani, pe de-o parte datorita normelor care vizeaza ca proiectele sa asigure un anumit consum de energie in urmatorii ani, dar si pentru a se alinia standardelor globale in domeniu, in care se pune accent din ce in ce mai mult pe calitatea vietii si ecologie.
Daca in prezent se pot observa tot mai multe proiecte de case individuale care dispun pe acoperis de panouri fotovoltaice, acest lucru va deveni obigatoriu pentru orice constructie noua incepand cu anul 2020.
Pe langa proiectele individuale, se fac deja progrese semnificative si in ceea ce priveste infrastructura, acolo unde Statele Unite, dar si tari din Europa au implementat tehnologii care vor facilita transportul vehiculelor in viitor.
Franta, una dintre cele mai dezvoltate economii la nivel mondial, a anuntat cava demara constructia a peste 1.000 km de autostrazi solare in urmatorii cinci ani, fiind unul dintre cele mai ambitioase proiecte de infrastructura din Europa si chiar din intreaga lume.
Potrivit autoritatilor din Hexagon, investitia derulata in constructia soselelor solare ar urma sa asigure energie electrica pentru nu mai putin de 5 milioane de locuitori, echivalentul a circa 8% din totalul populatiei franceze.
Proiectul soselelor solare, denumit Wattaway, este dezvoltat de catre grupul francez Colas, specializat in constructia marilor proiecte de infrastructura.
Cu peste 1 milion de kilometri de sosele in Franta, Wattway este, poate, cel mai ambitios proiect de infrastructura derulat in Europa in ultimii ani.
Masinile electrice sunt viitorul, iar dezvoltarea unor concepte de masini autonome va conduce la o scadere uriasa a numarului de accidente si de decese rezultate in urma acestora. In ciuda faptului ca tehnologia este la inceput de drum, directia este sigura.
Daca ne uitam 10 ani in urma vom constata ca s-au inregistrat schimbari fundamentale in modul de a conduce, astazi masinile fiind mult mai versatile, mai confortabile, mai sigure si mai puternice. Tarile dezvoltate din toata lumea se intrec in lansarea de prototipuri de autovehicule electrice sau care au propriul pilot (autonome), iar la ritmul in care evolueaza lucrurile in industria de profil este greu sa ne imaginam cum va arata omenirea in urmatorii 10 ani.
Despre transportul autonom, fara sofer, se vorbeste deja de cativa ani, iar marii giganti ai industriei deja au ridicat miza in aceasta piata, companii precum Google, Tesla si alte nume cu greutate din piata indicand ca acesta va fi viitorul transportului pe soselele din lumea intreaga.
Avantajele unui autovehicul electric sunt infinite, dar acest lucru se va resimti din plin im momentul in care tehnologia va deveni mai accesibila. In momentul de fata infrastructura pentru a conduce un autovehicul electric este destul de deficitara, inclusiv in randul tarilor dezvoltate. La nivel european, insa, statele membre au inceput programe mari de inlocuire a parcurilor auto si dotarea lor cu autoturisme electrice.
Pe de alta parte, clientii finali beneficiaza de reduceri substantiale la achizitia unor astfel de masini, in detrimentul celor cu motoare clasice.
Un vehicul destinat transportului public de persoane anuntat ca isi isi va face debutul, teoretic, in anul 2018, in Marea Britanie, si va fi extins si pe teritoriul SUA in viitorul apropiat. Olanda, insa, va fi prima tara care va beneficia efectiv de autovehicule autonome care sa circule pe soselele publice fara sa fie asistate de un sofer la volan.
Conceptul “WEPod” va oferi posibilitatea de a transporta pasagerii intre doua orase din provincia Gelderland situata in centrul tarii chiar din luna noiembrie a acestui an. Noile vehicule vor putea transporta pana la sase pasageri, iar acesta va putea atinge o viteza de cel mult 40 de km/h.
Vehiculele vor functiona pe baza unor camere speciale montate pe acestea, a unor senzori cu laser si a unui radar, insa nu vor putea merge pe timpul noptii sau in cazurile in care vremea nu o permite si nici in orele de varf.
Conform statisticilor, 61% din transportul realizat in orasul situat in regiunea nordica a Olandei se realizeaza prin intermediul bicicletei, peste 70% dintre aceste calatorii fiind realizate zilnic catre centrele universitare, scoli sau licee.
Americanii, de exemplu, au lansat piste speciale pentru camioanele de transport electrice, pe o portiune foarte aglomerata de pe Coasta de Vest, care vor putea fi conduse fara sofer.
Internet of Things (Internetul Lucrurilor – n.red.) este fenomenul care ameninta sa cuprinda vietile tuturor, iar scopul sau va fi acela de a interconecta mult mai usor omul cu tehnologia.
Smartphone-ul a devenit astazi un echipament indispensabil, lucru care inainte de aparitia sa nu se intampla. Masinile de spalat, frigiderele, inclusiv iluminarea locuintei au devenit inteligente si interconectate cu smartphone-ul, in asa fel incat utilizatorul nu mai este nevoit sa gestioneze de la fata locului activitatea lor, ci poate face acest lucru dintr-o simpla interactiune cu telefonul sau inteligent.
Tehnologia s-a dezvoltat venind ca un raspuns la nevoia de eficientizare a activitatii omului, si asa bombardat zilnic de informatii. Intr-o era a vitezei, fenomenul Internet of Things va juca un rol decisiv in rezolvarea problemelor legate de buna desfasurare a activitatii cotidiene.
Intr-un interviu acordat unui grup restrans de jurnalisti romani, seful diviziei de electrocasnice al Samsung apreciaza ca 40% dintre produsele vandute in acest an vor fi inteligente si interconectate si se asteapta sa intram intr-o noua decada de inovatie.
“40% dintre produsele pe care le vom comercializa in acest an vor fi electrocasnice interconectate. Urmarim aceste trenduri deja de cativa ani, iar consumatorii sunt inconjurati de tehnologii. Tocmai din acest motiv asteptarile si cererile trebuie sa fie aplicate in toate situatiile. Piata premium continua sa creasca daca acea solutie este pe asteptarile si nevoile clientilor, iar prin noile produse pe care le vom lansa pe piata ne asteptam ca aceasta tendinta sa se pastreze”, a declarat Dan Harvie, director al diviziei de Home Appliances in cadrul Samsung Electronics Europa, in cadrul unei intalniri cu jurnalistii din Romania, la evenimentul Samsung European Forum 2016.
Cum reducerea consumului de energie este esentiala, iar o mare pare din acesta este data de iluminare, tehnologia LED va imbunatati exponential aceast lucru. Deja marile lanturi de magazine, inclusiv din Romania, au anuntat ca au implementat astfel de solutii, iar facturile de energie deja se simte ca au scazut.
In ceea ce priveste consumatorii casnici, acestia pot beneficia de pe acum de solutii de iluminare pe baza de LED, care au ajuns la un nivel atat de avansat incat pot fi controlate prin smartphone, iar lumina din incinta caselor sa poata fi gestionata cu ajutorul aplicatiilor inteligente.
Sursa: wall-street.ro