Fondurile de investitii au pariat 1 mld. euro pe Romania, de patru ori mai mult ca in 2015

Fondurile de investiţii au scos anul trecut din buzunare circa 1 mld. euro, o sumă record pentru România, de circa cinci ori mai mare decât în 2015.

Cei mai mulţi bani au fost investiţi în afaceri din retail, sectorul imobiliar, industrie şi bunuri de larg consum, potrivit datelor ZF. Suma investită de fondurile de private equity a crescut an de an, sumele fiind direct proporţionale cu evoluţia economiei în ansamblul său.

„Elementul de noutate din acest an este apariţia unor fonduri care nu aveau România pe hartă, pentru că nu erau businessuri destul de mari pe piaţa locală ca să fie de interes pentru ei, poate nici econo­mia nu creştea aşa. Sunt fon­duri mari, de multe miliarde de euro, care au pus România pe har­tă şi care caută oportu­ni­tăţi în ţara noastră“, spunea re­cent Bogdan Văduva, advi­sory partner al KPMG.

Evoluţia macroeconomi­că pozitivă din ultimii ani, con­diţiile bune de finanţare şi per­spectivele favorabile au fă­cut ca investitorii financiari să îşi întoarcă atenţia către Ro­mâ­nia şi să fie dispuşi să pa­rie­ze tot mai mulţi bani pe piaţa locală. De altfel, cea mai mare tranzacţie semnată anul trecut în România a fost cea prin care fondul de investiţii Enterprise Investors a vândut retailerul Profi către un alt fond de investiţii, Mid Europa Partners, pentru 533 mil. euro.

In cursa pentru Profi s-au inscris de altfel unele dintre cele mai mari fonduri de investitii din lume, precum KKR sau CVC. Aceasta a fost prima data cand acesti giganti financiari s-au uitat catre un activ cu prezenta doar in Romania, de regula astfel de fonduri inscriindu-se in cursa pentru businessuri regionale.

„La momentul actual, domeniul retail  este mai degraba interesant pentru investitorii financiari, deoarece retailul inseamna un cash-flow asigurat“, explica Markus Piuk, partener in cadrul casei de avocatura Schoenherr. Acest aspect este important in refinantarea pretului. De asemenea, pe acest segment sunt posibilitati de a crea valoare, avand in vedere un exit catre un investitor strategic in viitor. „Din experienta noastra, investitorii financiari nu au initial preferinte semnificative pentru un domeniu sau altul.

De multe ori conteaza corelarea unui nivel de finantare disponibil pentru regiune cu identificarea unui proiect considerat atractiv”, adauga si Lucian Bondoc, managing partner in cadrul casei de avocatura Bondoc & Asociatii. O achizitie anterioara fie in aceeasi tara, fie intr-o alta tara din regiune influenteaza, totusi, deciziile pentru ca permit investitorului financiar sa cunoasca foarte bine domeniul in dinamica lui efectiva in regiune si ofera un alt nivel de siguranta in luarea unei decizii similare. De partea cealalta a baricadei, investitorii strategici sunt mult mai constransi de propriul domeniu de actiune. O companie este evaluata in mod diferit de un investitor strategic fata de unul financiar, fiecare analizand potentialul acesteia pentru o perioada mai lunga sau mai scurta de timp.

Astfel, un investitor financiar se uita la potentialul businessului pe termen mediu, pe cand unul strategic priveste situatia pe termen lung si foarte lung. „Si fondurile de la Londra se uita acum la Romania, nu doar cele regionale care erau active anterior, cum sunt cele din Polonia. Momentul este propice si datorita lichiditatii mari din piete, pe fondul dobanzilor scazute”, a declarat si Bogdan Vaduva, advisory partner al KPMG. 

Sursa: zf.ro

Contul meu Anunt nou