Reprezentarea exclusiva a unui cumparator sau vanzator de catre un consultant sau broker imobiliar incepe sa fie o practica tot mai des intalnita in Romania. Specialistii din piata sunt de parare ca, spre deosebire de practica intermedierii, o astfel de reprezentare asigura un grad mai mare de profesionalism al serviciilor, prin concentrarea resurselor umane si materiale de care dispun agentiile catre managerierea unui numar mai mic de proprietati. Daniel Banica, director al agentiei Sud Est Imobiliare din Bucuresti, companie specializata in asigurarea de servicii exclusive catre clienti, este de parere ca sistemul de pe postura de intermediar a unui agent imobiliar nu trebuie sa fie decat una conjuncturala, iar ponederea cea mai mare ar trebui, in zona tranzactiilor, sa o detina postura de agent exclusiv sau de reprezentare. „Un broker care isi reprezinta exclusiv clientul isi poate focusa resursele mult mai eficient intr-o singura directie, catre acesta, decat atunci cand este pus in postura de a reprezenta doua parti si serveste doar interesul propriu, acela de a incasa cat mai multi bani din comisioane”, a precizat Daniel Banica pentru Titirez.ro.
Mai mult, adauga acesta, reprezentarea, pe langa exclusivitate, aduce un plus de valoare identificarii unui comparator sau vanzator, dupa caz, deoarece se colaboreaza in interesul clientului cu alte agentii, iar intreg procesul are o coerenta mult mai buna decat in cazul intermedierii. „In plus, daca activezi pe zona de exclusivitate si reprezentare, este mult mai musor sa manageriezi un volum mai mic de proprietati, dar care fac parte doar in dportofoliul tau ca agentie, decat sa co-manageriezi situatia din piata a zeci sau sute de proprietati in concurenta cu alte agentii”, a mai adaugat directorul Sud Est Imobiliare. Totusi, agentii si brokerii romani din piata nu au inca un nivel atat de ridicat de pregatire profesionala care sa le permite desfasurarea cu eficienta maxima a activitatii de reprezentare exclusiva. „Aici, pe zona de pregatire, mai este inca mult de lucru, iar noi, spre exemplu, ca agentie, suntem in plin proces de pregatire a unui proiect care sa vizeze profesionalizarea agentilor imobiliari prin cursuri autorizate, lucru care ar trebui facut in cat mai multe agentii, in vederea instruirii cat mai eficiente a celor care activeaza in domeniu”, a mai spus Banica.
Costuri similare, dar servicii superioare calitativ
In ceea ce priveste costurile suportate de client in cazul reprezentarii exclusive acestea sunt, de cele mai multe ori, similare celor suportate la reprezentarea prin intermediere, precizeaza Paul Cuzdriorean, manager al ReMax Constanta. „In timp ce costurile sunt aproape la fel in cele doua situatii, gradul de calitate al serviciilor este net superior atunci cand vorbim de reprezentare exclusiva, deoarece atentia brokerului imobiliar este concentrata strict pe un serviciu si strict pe o persoana, anume clientul”, a mai precizat Cuzdriorean. Acesta adauga ca reprezentarea exclusiva ar trebui sa devina un trend in piata imobiliara autohtona, asa cum se practica in statele occidentale, unde acest tip de servicii au atins deja un grad inalt de profesionalism.
Reprezentarea exclusiva, un serviciu premium
„Reprezentarea exclusiva este un serviciu de tip premium foarte bun, dar nu toti clientii sunt dispusi sa-l accepte”, ne-a spus Igor Postovanu, broker imobiliar la Sims Parkman din Bucuresti. Motivul principal al neacceptarii de catre clienti al acestui serviciu si al orientarii lor catre intermediere este reprezentat de faptul ca nu prea sunt dispusi sa agreeze pretul stabilit de brokerul imobiliar in urma efectuarii unei analize de piata. „Nici brokerul nu-si poate asuma o reprezentare exclusiva a clientului sau daca acesta nu accepta pretul sugerat de el si continua sa ceara, de pilda, cu 40% peste acesta, lucru care, oricat ar incerca borkerul sa evite, va conduce la blocarea proprietatii in piata si, implicit, neidentificarea unui client dipus sa o achizitioneze”, a mai precizat reprezentantul Sims Parkman.