Este o perioada dificila pentru majoritatea antreprenorilor. Domeniul imobiliar este printre cele afectate in mod direct iar consumatorii de produse imobiliare sunt din ce in ce mai rezervati. In aceasta perioada activitatea mea se concentreaza mai mult pe relationarea cu clientii pe care ii reprezint, in majoritate vanzatori, mai putin pe munca de "teren". Sunt clienti care si-au retras ofertele facute, altii care au anulat vizionarile planificate. In aceasta perioada se tranzactioneaza doar in cateva situatii:
- proprietati care au fost antecontractate sau care erau aveau procedura de vanzare avansata;
- proprietati ai caror vanzatori au o nevoie financiara urgenta si sunt dispusi sa accepte oferte mult reduse fata de pretul de listare;
- cumparatori care au vandut recent un imobil si au un termen de predare a posesiei;
- inchirieri pe segmentul rezidential.
In opinia mea, activitatea din real estate va fi la un nivel minim cel putin pana la sfarsitul lunii aprilie. Pe termen mediu sau lung domeniul imobiliar va fi direct influentat de factori economici si sociali. Oamenii vor avea mereu nevoie de locuinte, companiile au nevoie de sedii, iar conditiile economice vor avea o mare influenta asupra preturilor de tranzactionare.
Activitatea unui agent imobiliar nu se suspenda niciodata. Ne repliem, ne adaptam contextului actual, accesam in aceasta perioada toate resursele educationale la care avem acces, gandim noi strategii de marketing, chiar avem ce face. Trebuie sa valorificam faptul ca in aceasta perioada oamenii petrec mult timp in online si sa ne maximizam expunerea.
In mod clar volumul clientilor s-a diminuat de la inceputul lunii martie fata de primele 2 luni ale anului. Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut schimbarea este intr-adevar majora.
Cu siguranta va scadea volumul tranzactiilor in urmatoarea perioada. Impactul economic ce va urma criza medicala va influenta si preturile produselor imobiliare.
Daca segmentul rezidential isi va reveni relativ repede, nu acelasi lucru se va intampla cu segmentul office sau cel comercial, unde cred ca ajustarea preturilor va fi intr-un procent mai mare. Multe dintre companii vor gandi strategii de minimizare a costurilor care vor consta si in relocari in spatii mai mici decat cele pe care le ocupa acum si vom avea o cerere consistenta pe acest segment.
Pentru cei care au planuri de achizitionare a unui imobil, sfatul meu este sa cumpere atunci cand gasesc proprietatea potrivita cu cerintele lor. Nu ne putem baza pe o scadere a preturilor pentru ca riscam sa pierdem proprietatea care intruneste cerintele noastre. In plus, o scadere a preturilor este insotita si de inflatia monedei, astfel incat va exista un echilibru care nu ne va fi favorabil.
Sa foloseasca aceasta perioada pentru a-si consolida nivelul educational. Exista suficiente instrumente in acest sens. Parerea mea este ca, dupa aceasta perioada, profesionalismul va deveni cuvantul de ordine pentru breasla imobiliara.
Acest interviu face parte dintr-o serie de interviuri ale Costinei Petrescu, CEO Titirez.ro, cu reprezentanti marcanti ai pietei imobiliare din Romania pentru a sustine activitatea agentilor imobiliari si pentru a impartasi sfaturi, idei si noi metode prin care acestia sa isi sustina in continuare business-urile, in perioada coronavirusului.