Cum influențează consumul construcția de spații de retail ?

În anul 2010 piața bunurilor de larg consum a scăzut. Asta nu mai constituie o noutate. Dar faptul că din cauza consumului în scădere spațiile de retail nu mai apar ca ciupercile după ploaie este cu siguranță o știre.

Potrivit unui raport dat publicității de compania de cercetare a pieței MEMRB, piaţa bunurilor de larg consum din România a scăzut în acest an comparativ cu 2009. "Este greu de făcut previziuni având în vedere condiţiile dificile de piaţă, însă în acest an ne aşteptăm la o scădere în valoare a pieţei bunurilor de larg consum de la 22 miliarde de euro anul trecut la 20 miliarde de euro", a declarat recent Marius Caluian, directorul general al MEMRB România & Republica Moldova.

În aceste condiții, dezvoltarea de centre comerciale se estimează că va fi la un nivel scăzut în următorii doi ani, fapt ce va ajuta chiriile spațiilor din centrele comerciale cu performanțe bune. Retailerii vor constata scăderea opțiunilor și vor fi nevoiți să aleagă din stocul existent, conform aprecierilor specialiștilor de la Cushman & Wakefield.

Cu toate acestea, este încă loc pentru dezvoltarea de noi spații imobiliare de calitate pe piața românească. În prezent, se estimează că la noi în țară sunt aproximativ 2,17 milioane de metri pătrați de spații comerciale moderne, relevă  analiză companiei CB Richard Ellis Romania.

Ce s-a întâmplat în anii precedenți?

Stocul de spații moderne a înregistrat o creștere rapidă în 2008 și 2009, astfel încât la sfârșitul lui 2010 media de spații comerciale moderne a ajuns la 101 metri pătrați/mia de locuitori, la nivel național. Printre orașele cel mai bine dezvoltate, din acest punct de vedere, se află Piteștiul cu 500 metri pătrați/mia de locuitori, Cluj Napoca cu 454 metri pătrați/mia de locuitori și Bucureștiul cu 411 metri pătrați/mia de locuitori. La polul opus, cele mai mici stocuri se înregistrează în  Satu-Mare (89 metri pătrați/mia de locuitori) și în Craiova (56 metri pătrați/mia de locuitori).

“Pentru a deveni o investiție de succes, orice proiect de retail nou lansat trebuie să fie poziționat foarte clar, să țintească o zonă de atracție bine definită și să aibă cel puțin un element care să facă diferența fața de competitorii săi se mai arată în raportul CBRE.

Cine se încumetă să investească în noi spații de retail?

Chiar dacă este evidentă prudența investirii de capital în noi spații de retail, sunt deja stabilite câteva deschideri, programate pentru următorii doi ani:

•        Maritimo Shopping Center - dezvoltat de Immofinnanz în Constanța, chiriași ancora Auchan și H&M, programat pentru deschidere în T3 2011;

•        Palas Iași - dezvoltat de Iulius Group, va avea 40.000 mp, chiriaș ancora – Auchan;

•        Colosseum Park- programat pentru deschidere in 2011, va aduce un nou brand pe piața de bricolaj– Leroy Merlin precum și un nou Carrefour care va deservi zona Chitila din Capitală;

•        Pallady Shopping Park - o amplă dezvoltare localizată la ieșirea din București spre A2, ancorată de Auchan și Decathlon și programata pentru deschidere spre finele anului 2011;

•        Cora Severin – Cora a achiziționat un teren în Drobeta Turnu Severin unde intenționează să contruiască propriul hypermarket, a cărui lansare e previzionată la începutul lui 2012. 

Contul meu Anunt nou