Proiectul estimat la 1.3 miliarde Euro stagneaza in etapele initiale de peste 6 ani, desi este una dintre conditiile principale pe care Capitala si-a asumat-o la castigarea competitiei de organizare a Campionatului European din 2020.
In acest moment, proiectul se afla in etapa de atribuire a contractelor pentru expropierea terenurilor aflate pe magistrala. De asemenea, se revizuieste documentatia de atribuire a contractului de lucrari. Cu alte cuvinte, nu s-a facut concret nici un pas in sensul demararii constructiei cu termen obligatoriu de finalizare 2020.
In anul 2011, Metrorex a semnat un contract de consultanta, proiectare si asistenta tehnica in valoare de 66.6 milioane de euro cu asociatia companiilor Padeco / Oriental Consultants/Metroul SA Romania/Seneca Grup/Systra. Planul include dezvoltarea unui traseu de 14.2 km, desfasurat intre 12 statii si cu o capacitate de 50000 de calatori / ora / sens. Finantarea proiectului se bazeaza pe fonduri europene si pe creditare din partea Bancii Japoneze pentru Cooperare Internationala.
Linia de metrou ar trebui sa fie obligatoriu gata pana in anul 2020, fiind o conditie pentru organizarea Campionatului European de Fotbal. Oficialii Metrorex nu au declarant o data de finalizare, insa au mentionat ca termenul de dare in folosinta ar trebui sa fie de 48 de luni de la semnarea contractului de executie. Avand in vedere ca, in calendarul oficial anuntat de Metrorex, semnarea contractelor de executie este planificata pentru semestrul II al anului 2018, este imposibil de crezut ca Otopeniul va avea legatura directa cu orasul pana in 2020.
♦ Aprobarea indicatorilor tehnico-economici revizuiti ai proiectului prin Hotarare de Guvern nr. 930/08.12.2016
♦ Aprobarea coridorului de expropriere a proiectului prin H.G. 496/13.07.2017
♦ Elaborarea documentatiei de finantare a proiectului din fonduri europene nerambursabile in cadrul P.O.I.M. 2014-2020
♦ Obtinerea Acordului de Mediu
♦ Publicarea in SEAP a anunţului de participare pentru procedura de atribuire a serviciilor de consultanta pentru exproprieri
♦ Aprobarea de către Ministerul Transporturilor, in calitate de Organism Intermediar pentru Transport, a cererii de finantare a proiectului, finantat din fonduri europene nerambursabile în cadrul P.O.I.M. 2014-2020 şi transmiterea acesteia către Comisia Europeană.
Linia de metrou catre Otopeni va duce cu siguranta la o crestere consistenta a valorii terenurilor si proprietatilor din zona, precum si la relansarea boom-ului de dezvoltare din nordul Capitalei. In prezent, planificarea unor proiecte mari a fost descurajata de lipsa infrastructurii si de supraaglomerarea soselelor ce duc spre centrul Bucurestiului.