Desi autoritatile romane si-au asumat in fata forurilor europene ca pana in 2020 sa reduca cu 20% consumul energetic al celor 8,5 milioane de locuinte din Romania, programul de reabilitare se misca foarte lent, ceea ce trage in jos patru sectoare de productie: adezivi, materiale izolatoare, tencuieli decorative si tamplarie termoizolanta.
In prezent, peste 50% din piata de termoizolare este generata tot de casele unifamiliale nou-construite, intrucat, in cei cinci ani de criza, de cand functioneaza acest program, au fost reabilitate termic doar 10% din blocurile din Romania.
Anul trecut, reabilitarea termica a blocurilor a generat numai 13,5% din totalul pietei de termoizolare, Romania primind chiar si o avertizare din partea Uniunii Europene, legata de ritmul lent in care sunt termoreabilitate locuintele.
Piata de tamplarie termoizolanta si-a bazat modestele cresteri din anii 2011-2012 in mare masura pe reabilitarile termice, insa numarul tot mai mic de santiere a schimbat aceasta tendinta incepand cu anul trecut.
„Dupa ce s-a renuntat la sistemul prin care primaria platea 100% din costuri si s-a optat pentru programele europene, in care fiecare asociatie de proprietari trebuie sa isi faca un dosar ce trebuie aprobat de fondul european, a aparut un oarecare blocaj. Acum, unele primarii merg pe ideea ca daca se aproba finantarea europeana, sustin ele si contributia de 20% a locatarilor. In cazul optimist, aprobarea acestor dosare dureaza luni de zile. Blocurile care sunt acum in proces de reabilitare sunt realizate pe fondurile ramase de anii trecuti si, sporadic, mai apar lucrari cu bani europeni“, descrie situatia Valentin Petrescu, presedintele Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta.
Chiar daca ideal ar fi ca producatorii de adezivi, materiale izolatoare, tencuieli decorative si termopane sa nu depinda prea mult de acest program, in lipsa unor investitii sustinute de partenerii privati, companiile isi pun speranta intr-o intensificare a lucrarilor de reabilitare termica.
Sursa: capital.ro