Andrei Rusu, sales manager la compania Vission House, are un ton optimist când vine vorba despre cum va arăta în 2011 segmentul de lux al pieței de real estate. Asta chiar dacă criza a dus la scăderea cu 40% a prețurilor vânzărilor și închirierilor în acest sector. Procentul poate părea mare, dar comparativ cu locuințele obișnuite, unde și vânzările au scăzut semnificativ, lucrurile stau mult mai bine.
”Piaţa de lux reacţionează mult mai puţin violent decât segmentul rezidenţial obişnuit. Aceasta urmează mai degrabă modelul merge încet dar sigur”, dezvăluie Andrei Rusu. Avantajul pe piaţa de lux, indiferent că este vorba despre chirii sau vânzări, este că aceia cărora li se adresează acest segment au avut şi încă au autonomia financiară necesară pentru a nu-şi reduce confortul. Rusu spune că există oameni de afaceri care chiar aşteptau asemenea perioade, care reprezintă o ocazie unică pentru a-ţi construi un portofoliu solid de proprietăţi, cu bani neaşteptat de puţini.“Achiziţiile de criză sunt o filosofie, o strategie. Este momentul ideal pentru a cumpăra proprietăţi subevaluate, de la proprietari care au nevoie urgent de bani”, explică el.
Reorientare pe timp de criză
În acest condiții, miza pe clienții-companii a fost un pas logic pentru Vission House. Și asta pentru că brokerajul imobiliar pentru companii este o afacere care ţine profitul pe plus şi în vremuri dificile. De acest lucru și-a dat seama Andrei Rusu la începutul acestui an. Vission House are în portofoliu zone precum Dorobanţi, Primăverii, Herăstrău, Nordului sau Unirea. ”În ultimii ani, ne-am transformat în agenţia imobiliară preferată a marilor companii şi am devenit una din cele două cele mai căutate companii imobiliare de către expaţi. Am relocat zeci de manageri, la cererea lor sau a companiilor în care aceştia muncesc”, precizează Rusu. Motivul pentru care s-a concentrat pe acest segment este că portofoliul agenției conţine exact proprietăţile de care acest tip de client are nevoie: case ori apartamente high-class în zone elitiste. Printre cele mai sonore nume de companii cu care Rusu a lucrat se numără Makita România, SNC-Lavalin Romania SA şi Teleperformance.
Miza pe companii
Din perspectiva raportului vânzărilor și închirierilor în businessul Vission House, segmentul de închirieri a fost, anul acesta, aproape la fel de activ ca şi cel al vânzărilor. A întrunit cam 40% din activitatea totală a companiei. Asta pentru că marile companii caută constant locuinţe pentru expaţii cu funcţii de conducere pe care îi angajează. Acesta este unul dintre motivele pentru care Andrei Rusu este ușor optimist în privința evoluției afacerii de anul viitor. Deși nu vede o revenire subită din criză, el găsește ”complet neplauzibilă” o afundare în această situaţie. ”Din semnalele pe care le-am primit eu din piaţă, anul 2011 ar trebui să fie unul temperat, poate cu un uşor trend ascendent”, spune Andrei Rusu. Una dintre condițiile esențiale pentru îmbunătățirea lucrurilor este ca economia să fie stabilă, pentru că asta înseamnă investitori. Iar investitorii înseamnă prosperitate.