Cu un stoc total de peste 6.000 de locuinte nevandute, dezvoltatorilor imobiliari din Romania li se anunta un 2011 la fel de greu ca si anul precedent, iar mult asteptata revenire usoara a pietei, in ceea ce priveste numarul tranzactiilor si cresterea usoara a tranzactiilor, pare sa se amane din nou. Pe langa accesul dificil la credite si instabilitatea locurilor de munca, doua dintre principalele motive care au contribuit la blocajul din piata, un alt element devine tot mai prezent in relatia comparator-dezvoltator, anume faptul ca primul dintre ei a devenit mult mai informat, mai pretentios si mai atent cu propriul buget, crede Florin Zamfirescu, expert imobiliar. „Profilul cumparatorului roman s-a schimbat radical in ultime vreme, iar el constientizeaza ca rolul sau in negocierea cu vanzatorul a devenit mult mai important”, crede expertul. Efectul este acela ca dezvoltatorii sunt cumva obligati, in prezent, sa-si regandeasca strategiile de atragere a clientilor, prin adaptarea ofertei la actuala situatie economica si la dorintele clar exprimate de potentialii clienti.
Lipsa strategiei duce la eliminarea din piata
Cei mai afectati jucatori din piata vor fi cei care au construit cu bani imprumutati de la banci si nu au reusit sa vanda un volum suficient de locuinte astfel incat sa achite creditele in vederea demararii altor proiecte, este de parere Oana Ivan, general manager al Benevo, unul dintre cei mai active vanzatori de apartamente noi de pe piata. Ea adauga ca, intr-o astfel de situatie, este aproape imposibil de vorbit despre o crestere a preturilor, fie ea si usoara, mai ales ca, daca avem in vedere si faptul ca procentul de crestere economica anuntat, de 1,5%, nu poate sustine acest lucru. Salvarea dezvoltatorilor ar putea veni prin strategii noi, fie ca vorbim de inchirierea locuintelor detinute, fie prin elaborarea unui sistem de achizitie prin rate, pe un termen mai lung decat cel practicat in prezent, elemente care ar putea asigura un cash-flow cel putin pentru a sustine capacitatea de plata a propriilor credite.
Comunicarea, factor decisiv in vanzare
„Exista diversi actori din piata imobiliara, atat dezvoltatori, cat si companii de consultanta si evaluare, care alimenteaza zona cu diverse studii sau statistici cu rezultate si concluzii departe de adevar, cu scopul de a relansa artificial preturile”, sustine Forin Zamfirescu. El crede ca o astfel de politica, la un moment dat, se va intoarce impotriva celor care o practica, deoarece comunicarea, folosindu-se elemente false sau denaturate, nu are nici un rezultat pozitiv.